rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

Wednesday, January 13, 2010

Reka Bentuk Pengajaran (Smith & Ragan)

Rekabentuk Pengajaran Smith & Ragan

Instructional Design atau dalam bahasa melayu bermaksud rekabentuk pengajaran. Ia merupakan satu proses yang sistematik yang dapat merangkakan prinsip-prinsip dalam pengajaran. Bagi model rekabentuk pengajaran oleh Smith & Ragan, ia terbahagi kepada 3 fasa utama iaitu:

- Analisis
-Strategi
-Penilaian

Bagi aspek analisis, ia menjurus kepada analisis berkaitan kawasan sekitar pembelajaran (learning environment) contonya kelas di bilik computer, kelas di makmal dan sebagainya; analisis mengenai kumpulan target contohnya pelajar; dan analisis mengenai jenis-jenis tugasan yang akan diberikan contohnya modul, latihan dan sebagainya.

Bagi aspek Strategi, terdapat beberape perkara yang perlu diberi penekanan iaitu pembentukan organisasi dan mengenalpasti kumpulan manakah yang akan menerajui sesuatu organisasi dan siapakah ahli-ahlinya; dari segi penyampaian pula, perkara yang penting adalah perkara apa yang akan disampaikan, contohnya dalam kelas pengaturcaraan, sudah pasti ia akan menyampaikan ilmu pengaturcaraan; dan dari segi isu-isu pengurusan pula, beberapa bahan, atau modul yang lengkap hendaklah disediakan terlebih dahulu sebelum sesuatu sesi pengajaran bermula.

Akhir sekali, aspek Penilaian, ia terbahagi kepada dua bahagian iaitu penilaian serentak (concurrently) dan penilaian berterusan (iteratively). Penilaian concurrently merupakan penilaian yang dilakukan sebaik sahaja sesuatu sesi pengajaran itu tamat contohnya dengan adanya quiz, ujian bulanan atau peperiksaan. Manakala penilaian yang iterative ini, merupakan satu penilaian berterusan sehingga ia mencapai objektif yang ditetapkan.

Untuk model Smith & Ragan, ia lebih menumpukan kepada aspek strategi berbanding aspek yang lain.

0 comments:

Post a Comment